Friday 26 February 2016

Resepi Snow Cheese Cake (Cheese Cake Leleh)


Ok Assalamualaikum (tak jawab dosa)Disebabkan malam  ni aku tarik sawan apa entah tetiba je craving nak makan Snow Cheese Cake ni .. Nadk dapat mana cheese cake  malam-malam macam ni kan??
Actually , Cheese Cake Leleh ni antara fav dessert aku jugak .First time aku makan Cheese Cake Leleh ni waktu ayah aku bawa balik dari office dia. Tapi aku nak bayangkan bertapa indahnya nikmat rasa kek tu pada first suapan ke mulut aku memang tak boleh nak diungkap dengan kata-kata even dengan isyarat tangan pon aku tak boleh nak tunjukkan.
SO! disebabkan malam ni aku pon tengah free , I would like to share with you the recipe of Cheese kek leleh yang actually tak meleleh mana pon HAHAHA!!





Bahan-bahan(cream)

* 250g cream cheese (cheese philadelphia)
*120g susu pekat manis
*50ml UHT Whipping Cream (tambah 50ml lagi untuk mencairkan creamnya)

(MIX SEMUA BAHAN DIATAS HINGGA SEBATI, ADUNAN INI MEMANG CAIR)




Untuk Ditabur dipermukaan kek

* 1 buku (250g) Cheddar cheese - Diparut



Bahan-Bahan (kek)

* 100g tepung hongkong (kalau takde boleh guna tepung gandum) #
* 60g tepung jagung #
* 1sudu kecil baking powder #
* 1sudu besar ovelette
* 100g gula kastor
* 4biji telur
* 50ml air sejuk (air dari peti ais)
* 75g mentega cair
* 1sudu kecil vanila
 

                                                           


   Cara-cara membuat (kek)
1. Ayakkan dahulu bahan yg bertanda (#)
2. Mixkan semua bahan diatas, kecuali mentega cair
3. pukul sampai gebu, baru masukkan mentega cair. pukul sehingga sebati
4. Bakar dalam oven pada suhu 150'c selama 30 minit...kemudian dengan suhu 170'c selama 20 minit
(kepanasan ini bergantung pada oven  masing2)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...