Saturday 29 August 2015

Cara untuk mendapatkan Self-Confident di hadapan kamera

Actually aku ni bukan la nak kata photogenic sangat sampai nak bagi some tips tentang macam mana nak jadi lebih yakin depan camera. And I know that ramai orang akan search tips-tips macam ni kan ?? Tambah-tambah lagi yang ada cita-cita nak jadi intertainer ni  atau orang Melayu suka sebut "RETIS" .


Actually banyak sebenarnya tips dia and aku boleh je nak kongsi .
By The Way, bagi yang berminat dalam bidang pengacaraan ke apa ke korang sangat-sangat  memerlukan memerlukan benda-benda alah macam ni.
 Tapi kalau nak lebih jauh dalam bidang ni better korang sambung belajar dalam jurusan mascom la.Mungkin dengan masuk bidang ni dalam U mungkin korang ada belajar lebih detail :)






Dekat sini aku nak bagi la berapa tip yang aku mampu tapi its up to you sama ada nak ikut atau tak
  1. Korang boleh practise bercakap depan cermin .Yes aku mengaku aku memang selalu buat benda ni bila aku ada personal presentation or group .Sebab apa cara ni bagus ? sebab dengan practise depan cermin kita dapat lihat posisi dan riak muka yang sesuai yang dipersembahakan . Actually bukan untuk presentation ja .Nama pon depan camera so benda ni boleh dipraktikkan kalau-kalau korang nak jadi pengacara ke pelakon ke atau penyanyi.
  2. HAH! sekarang ni kan viral Dubsmash so ini jugak salah satu cara korang nak improvekan keyakinan diri korang bila di depan camera nanti . dengan cara ni mungkin boleh korang rasa lebih yakin . Mana tahu?
  3. Cuba kawal riak muka nervous korang tu .Ni tak ! kadang-kadang nak ambil gambar passport je pon tapi nervous dia tu macam nak pergi photoshoot majalah hollywood . Dengan control riak muka nervous korang tu dapat la kawal sikit muka-muka senyum paksa tu. Kadang-kadang riak muka macam tu la yang merosakkan permandangan gambar .
  4. Pastikan posisi muka korang tu cantik . Ada sesetengah orang muka kanan diorang nampak  lebih  fotogenik dalam gambar dan sesetengah lagi kiri .Tapi ada jugak yang dua-dua bahagian muka dia nampak photogenic . jadi untuk anda nampak lebih fotogenik .Korang mestilah bijak mengambil posisi yang sesuai apabila berada di depan camera .
  5. Anggap camera seperti makhluk bernyawa tatapi tiada hati dan perasaan. Dengan cara ni korang akan rasa lebih selesa dan yakin bile nak berdepan dengan Camera


    Aku rasa sampai takat ni jela kot untuk post aku kali ini. Anyway SPM around the corner so please everyone lets pray to me . Semoga dapat flying colour result :)
    Harap -harap dengan tips ni korang dapat praktikkan nanti . tak salah kan kita yakin dengan diri sendiri asalkan tidak ada sifat ujub dalam hati .



                                                                                                                    Post By:
                                                                                                       Aqil Rasid

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...